RECENZE: Lukáš Vavrečka & Klára Smolíková, Nečtu! Poslouchám - Průvodce báječným světem audioknih

Článek od: Jan Procházka - 09.07.2022

Na poli populárně naučných knih roste v naší malé české kotlině skoro všechno. V záhoncích regálů knihkupectví najdete vše od encyklopedie savců po sexuálního průvodce životem dospívající ženy, ale doposud zde chyběla kniha, která by čtenáři představila jeden z fenoménů, který je tu s námi už poměrně dlouho, přesto boom u nás zažívá až v posledních letech. A to především díky předsudkům plynoucím z jeho neznalosti. Jsou to audioknihy.

Neúnavní propagátoři mluveného slova Klára Smolíková a Lukáš Vavrečka se tedy rozhodli zaplnit tuto mezeru v záhoně populárně naučných knih, zavřeli se na několik týdnů za zdi Broumovského kláštera a společnými silami stvořili knihu o audioknihách a audioknižní kultuře. Výsledkem jejich pobytu, ale také nesčetných hodin strávených rozhovory s divadelními a audioknižními režiséry, interprety a recenzenty audioknih je kniha s lehce provokativním názvem Nečtu! Poslouchám. Oba spisovatelé jsou také členy poroty ceny Audiokniha roku a aktivními recenzenty audioknih. Smolíková je navíc autorkou mnoha populárně naučných knih pro mládež a přednáší nejen žákům, ale také učitelům základních škol a knihovníkům. Proto je podtitul knihy Průvodce světem audioknih více než trefný.

„Existuje hlubinná lidská potřeba vyprávět a naslouchat vyprávění.“ Nigel Watts (Str. 5)

Autoři knihu rozdělili do sedmi částí, v každé z nich se věnují jinému aspektu audioknih. Od úvodu, přes historický exkurs, až po vyprávění o tom, jak se audiokniha dělá. Zároveň ovšem nezapomínají na praktické rady, díky nimž čtenář například pochopí, jak funguje prodej audioknih. Průvodce je pak proložen a vyšperkován citáty režisérů a interpretů, kteří mají s tvorbou audioknih velké zkušenosti.  Celý text obsahuje také QR kódy, díky nimž si čtenář pomocí chytrého telefonu může poslechnout úryvek audioknihy, o níž se v textu právě hovoří. Je hezké, že kniha kromě zdroje citací disponuje také rejstříkem pojmů. Díky sekci Základní pojmy a kde je najít nebudou čtenáři při jejich vyhledávání muset knihou zmateně listovat. Stejně sympatické jsou i boxy, v nichž jsou stručně vysvětleny termíny ze světa audioknih, které nemusí být každému známé. Víte, co je to například Estetická recepce, jingle nebo frekvence? Oko pak potěší vtipné ilustrace a komiksové panely z pera Kateřiny Illnerové, ovšem i ty mají kromě estetické i výkladovou hodnotu a nejsou v knize pouze pro okrasu.

Jak již bylo řečeno, autoři rozčlenili knihu na sedm kapitol, ve kterých se snaží čtenáře zábavnou a čtivou formou seznámit s audioknihami a vším, co s nimi souvisí. Nyní se jim pojďme podívat na zoubek trochu blíže.

„Z knih, které každý rok přečtu, je jich tak pět až deset na kazetách.“ Stephen King (str. 19)

Část I. je vlastně jakýmsi úvodem k tématu, v němž autoři vyvracejí některé zažité předsudky vůči audioknihám. Právě zde se čtenář poprvé setká nejen se vzpomínkami obou autorů na jejich první setkání s mluveným slovem, ale především s termíny jako Sluchová paměť. Zároveň v této kapitole dávají prostor svým kolegům z branže,  promluvit o jejich vztahu k audioknihám. V závěru kapitoly naťuknou i téma poslechových zařízení, na nichž si lze dnes audioknihy pouštět.

„Já jsem z takzvané rozhlasové generace, takže mám ráda rádio i audioknihy.“  Margaret Atwoodová (str. 29)

Část 2. Historie záznamu mluveného slova, které se věnuje druhá kapitola, čtenáře stručně, ale zároveň velice čtivě provede nejen historií hlasových záznamů od fonografu po MP3 přehrávače, ale zároveň je seznámí s historií vydávání audioknih u nás. Zde se setkáme s pojmy jako Rozhlasová četba, Dramatizace, Nadace mluvící kniha či Audioknižní vydavatelství.

Pokud se doposud autoři pohybovali spíše na polích historie a teorie, od třetí kapitoly přichází s praktickými radami.

„Je velmi obtížné udělat dobrou jednohlasou nahrávku tam, kde jeden člověk „hraje mnoho rolí“…“ Olga Walló, režisérka (str. 53)

Část 3. V současné době jsou na audioknižním trhu k dispozici knihy krácené i nekrácené, jednohlasé i vícehlasé. V těchto termínech pomůže čtenáři se zorientovat třetí kapitola. Právě v ní mu autorský tým vysvětlí rozdíl mezi četbou, adaptací a dramatizací, nebo jednohlasou či vícehlasou četbou. Díky již výše zmíněným QR kódům má čtenář možnost si poslechnout úryvky typických zástupců jednotlivých skupin a posoudit, zda a které zpracování by mu vyhovovalo nejvíce. Samozřejmě zde nalezne oddíl věnovaný hudbě, která je v dnešní době nedílnou součástí audioknih. Tady také poprvé narazí na termíny, jako jsou postprodukce či mistr zvuku. Ale tomu, jak audioknihy vznikají, se autoři obšírně věnují v šesté části.

„Nemyslím si, že poslech může děti (ostatně i dospěláky) odvádět od čtení samotného. Dokonce jsem tak smělá, že myslím, že to funguje právě naopak.“ Jitka Škápíková, režisérka (str. 86)

Část 4. vlastně podrobněji rozvíjí úvodní myšlenku, že audioknihy nejsou konkurencí tištěným knihám. Od krátkého exkursu do historie vyprávění plynule přechází k vysvětlení výhod, jaké pravidelný poslech mluveného slova má. Krásně to vystihuje následující úryvek: „Poslech totiž nemůže být nedbalý, daleko blíže má dokonce k důkladnému čtení. Přeskakování pasáží a „listování“ je při něm složitější. Vyžaduje větší ponoření do díla…“ (str. 86) Pro rodiče, ale i výchovné pracovníky pak můžou být užitečné a inspirativní pasáže, které se týkají poslechu dětských audioknih.

„Člověk si lehnul a stačilo trochu zajímavé hudby nebo vrznutí dveří, a už tu byla situace a už tu bylo napětí.“ Vladislav Bareš, herec (str. 96)

Část 5. Stejně jako je nepřeberné množství literárních žánrů, je i stejné množství možností na poli audioknižním. Jim je věnována kapitola pět. Nejen, že v ní najdeme díky QR kódům ukázky těch nejlepších zástupců všech žánrů, dětskými knihami počínaje, horory konče. Ale zároveň se dozvíme něco málo o tom, jak si audioknihy různých žánrů probojovávaly cestu k zájmu posluchačů.

„S každým textem i s rukopisem knihy je třeba redakčně pracovat,(…) rozhodnout, zda titul načíst jednohlasně nebo rozdělit více hlasů.“ Jindřiška Nováková, režisérka (str. 118)

Část 6. Pro mnohé čtenáře i posluchače pak bude hodně zajímavá a přínosná šestá kapitola, věnovaná procesu vzniku  audioknihy. V této kapitole se dozvíte, jak těžká je práce v nahrávacím studiu, co jí předchází a co naopak čeká režiséra a mistra zvuku po ukončení nahrávání. Jaká úskalí pro interprety skrývá vícehlasá četba a jak to dopadá, když se místo zkušeného herce pustí do načítání knihy sám autor.  Obsah této kapitoly hezky vystihl herec Alexej Pyško: „ Mikrofon je naprosto nemilosrdná disciplína, nejtěžší, jaká může být…“ (str. 156) Po jejím přečtení si možná leckterý z těch, co si rádi stáhnou upirátěnou audioknihu uvědomí, kolik času a úsilí musel tvůrčí tým do jejího nahrání vložit.

„Možná je právě teď ta pravá chvíle, aby svět kritiky přijal audioknihy jako svébytný umělecký tvar.“ Jan Drbohlav, režisér (str. 173)

Část 7. V závěrečné části knihy se autoři sice trošku dívají do budoucnosti audioknih, ale především se obracejí na nás recenzenty a posluchače, neboť se v ní věnují tomu, jak by i oni mohli erudovaně hodnotit audioknihy. V této kapitole se také čtenáři dozví, co je Ocenění Audiokniha roku a Asociace vydavatelů audioknih.

„Audiokniha je vlastně rodnou sestrou knihy, a troufám si říci rovnocenných kvalit.“ Jindřiška Nováková, režisérka (str. 177)

Co říci závěrem?

I přes svůj lehce provokativní název je kniha Nečtu! Poslouchám tím, co oba autoři slibovali. Čtivým a přínosným průvodcem báječným světem audioknih. Možná po jeho přečtení nepropadnete vášnivému poslouchání příběhů jako Klára s Lukášem, ale rozhodně se budete ve světě audioknih orientovat lépe, a i proto má smysl si knihu Nečtu! Poslouchám přečíst. Já jen dodám, že by ji svou pozornost měli věnovat nejen učitelé literatury a knihovníci, ale také rodiče a domnívám se, že i žákům druhého stupně má co nabídnout. Odborníci z řad audioknižních publicistů také jistě seznají, že jim přečtení téhle knihy pomohlo v lepší pozornosti při poslechu audioknih a jejich hodnocení.

Lukáš Vavrečka & Klára Smolíková
Nečtu!  Poslouchám - Průvodce báječným světem audioknih

Nakladatel:  Universum (EUROMEDIA GROUP, a.s.)