RECENZE: The Strange Talent of Luther Strode - Pomsta nerda...

Peter Parker alias Spider-man je prototypom nerda v superhrdinskom kostýme, žijúceho vo fiktívnom svete. Čitatelia si ho veľmi rýchlo obľúbili, pretože sa s ním dokázali ľahko stotožniť, vžiť sa do jeho kože. Mal finančné  a osobné problémy, nebol žiadny playboy a musel sa starať o svoju chorlavú tetu. Dave Lizewski alias Kick-Ass je prototypom nerda v superhrdinskom kostýme, žijúceho v reálnom svete. Žiadne superchopnosti, žiadna zodpovednosť, veľa problémov. Nemá IQ génia, ani nie je nijako výnimočný. Na sto percent sa radí medzi geekov a nerdov, čítajúcich comicsi a pozerajúcich seriáli a filmy zamerané na fantasy a sci-fi. Teraz sa objavil nový typ nerda v superhrdinskom kostýme. Ale je to vôbec superhrdina? Je charakterom viac ako Spider-man, alebo Kick-Ass? Alebo s nimi nemá nič spoločné?

Luther Strode je nula a nerd. Otca má vo väzení, pretože Lutherovej matke sa nepáčilo, ako ju manžel pri sexuálnej predohre mlátil päsťou do tváre. Nie je to žiadny génius, ani playboy a nemá veľa kamarátov. Ale to všetko sa čoskoro zmení. Náš nerd si totiž kúpil časopis s názvom Herkulovská metóda. Podľa neho je kľúčom k úspechu sústredenie mysle, tela a duše na daný ciel. Ak bude čitateľ dodržiavať predpísané postupy, mal by prejsť výnimočnou zmenou. Luther to skúsil, snažil sa celé hodiny a výsledkom bolo... absolútne sklamanie. Žiadna zmena sa neudiala. Aspoň nie okamžite. Najprv sa objavil veľký hlad, ako keby Luther celé hodiny posilňoval s činkami. Potom nasledovalo zistenie, že dokáže predvídať, čo sa stane, či skôr, ako sa zachová ten, na koho sa díva. Napríklad predvídal, že jeho matke vypadne z rúk tanier, sekundy predtým, než sa to stalo. A vybíjaná na strednej škole je zábavnejšia, ak dokážete predvídať, kam sa pohne váš väčší a silnejší protivník.

Keď už je reč o strednej škole, Luther trpí osudom Petra Parkera aj Davea Lizewskiho. Je šikanovaný väčším a silnejším spolužiakom menom Jacobson, ktorý by si mohol podať ruku s Flashom Thompsonom (kedysi šikanovatel Petra Parkera, momentálne beznohý a najnovší hostitel symbiotického Venoma), a tajne miluje svoju ryšavú spolužiačku Petru, ktorá je jeho Mary Jane Watsonovou (kedysi modelka a manželka Petra Parkera, momentálne prebytočná postava). Po Petre túži aj Jacobson, takže o konflikt je postarané. K boju dvoch kohútov kvôli jednej sliepke došlo na chlapčenských záchodoch. Jacobson sa chcel zahrať s Lutherom klasickú hru „Utop nerda v záchode“, ale niečo sa stalo. Hnev v Lutherovi prebudil jeho vnútornú fyzickú silu, a to je zlé. Pre tých, ktorý mu chcú ublížiť. Prečo má Luther silu ako Hulk a dokáže predvídať konanie ľudí? Môže za to Herkulovská metóda? Prečo vidí počas návalu hnevu a sily ľudí bez ich kože? A čo s tým má spoločné rovnako nadaný, záhadný muž menom Knihovník a jeho zvláštny väzni?

Skôr než si povieme niečo o scenáristovi a kresličovi tejto minisérie, pozrime sa na samotné pojatie comicsu. Hlavná postava je klasický nerd z disfunkčnej rodiny, ktorému nejde ani tak o to, aby sa presadil, ako skôr o koitus. Má svoju vyvolenú, svojho nepriatela a svoj ciel. Príbeh sa odohráva vo svete, ktorý je reálny a v ktorom hlavná postava číta comicsové série ako 100 bullets (u nás vydávané ako 100 nábojů) a WE3, čiže podobne ako v Kick-Ass. V Lutherovom svete nejestvujú žiadny superhrdinovia, ani ľudia hrajúci sa na superhrdinov, ale zrejme v ňom jestvuje tajné spoločenstvo psychopatických vrahov. Možno to, že Luther navštevuje Voorheesovu strednú školu, nie je vôbec náhoda. Alebo ide iba o easter egg od scenáristu, ale vzhladom na Lutherovu masku, ktorú vidíme na obálke, a činy, ktoré pácha... kto vie.

Veľkým rozdielom medzi Kick-Ass a touto minisériou je definovanie násilia. Kick-Ass bola čierna komédia s akceptovateľným násilím. Kick-Ass II je dôkazom že Mark Millar sa pokúša prekonať sám seba a za každú cenu chce čitateľov šokovať. Po prvých dvoch číslach začal Millar dupať na pedál s označením Násilie a predhadzoval nám niečo, čo sme zatiaľ v comicse od vydavateľstva Icon (odnož Marvel Comics) nevideli. Bolo to nečakané, veľmi násilné, bezúčelné a čitateľov to znechutilo hlavne preto, lebo príbeh sa odohráva v reálnom svete. Čitatelia sa chcú baviť na absurdnosti násilia, nechcú vidieť to, čo by sa mohlo naozaj stať. V The strange talent of Luther Strode je to s násilím inak. Hneď na začiatku je nám ukázané, čo môžeme od comicsu očakávať. Toto je Luther Strode a toto je jeho zvláštny talent. Vďaka svojej veľkej sile dokáže jediným úderom človeku odraziť sánku, odtrhnúť niekomu ruku, použiť ju ako zbraň a nakopnúť vás do rozkroku takou silou, že vyvraciate svoje vnútornosti. Takže už vás nič, čo uvidíte v budúcich pokračovaniach, nebude príliš šokovať. A násilie je skôr cartoonové, podobne ako v sérii Invincible, takže nie je až také šokujúce ako v Kick-Ass II.

Scenár tohto príbehu sa zrodil v hlave Justina Jordana. Celý ten nápad s Herkulovskou metódou vznikol vďaka reklame v comicsoch zo šesťdesiatych rokov. V dnešnej dobe sú v papierových comicsoch tiež reklamy, ale v štyridsiatych až šesťdesiatych rokoch šlo iba o jednostránky plné textových inzerátov a väčšinou bez obrázkov. Až neskôr sa objavil kulturista Charles Atlas a jeho jednostránková comicsová reklama hlásajúca, že pozná metódu ako urobiť zo slabochov svalnatých mužov, po ktorých budú túžiť ženy. Stačilo za malý poplatok odoslať kupón, slaboch dostal ilustrovanú knihu a mohol cvičiť, až kým sa z neho nestal chlap ako Atlas. Jordanovi iba stačilo položiť si otázku: „Čo ak Atlasova metóda naozaj zaberie a zo slabocha sa stane svalovec, ktorý si s každým poradí?“

O kresbu sa postaral nováčik Tradd Moore. Jeho kresličský  štýl má veľmi blízko ku kresbe Ryana Ottleyho (séria Invicible), a to je veľmi dobré znamenie. Tento comics  je ďalšou výbornou minisériou vydavateľstva Image Comics, ktorá je presne taká, ako sa na prvý pohľad zdá. Zábavná, zaujímavá, prehnane ultranásilná, so sympatickou hlavnou postavou a dobrým príbehom plným klišé. Luther a jeho zvláštny talent stoja definitívne za vašu pozornosť.

Stránky z komiksu nájdete zde.