RECENZE: Star Wars – Stíny Impéria

Vydáno: 21 02

Autor článku: Lonwenien

Kdysi dávno, v jedné předaleké galaxii… žil jeden génius. Ten génius jednoho dne vymyslel příběh. Příběh o lásce, boji, síle. Sám asi ani netušil, že toho dne se zrodil kult. Kult zvaný Star Wars. Miliony fanoušků po celém světě ví, kdo to byl Darth Vader, sní o princezně Leie a dokonce se hlásí k náboženství Jedi. A ačkoliv mají Hvězdné války premiéru už několik desítek let za sebou, neustále vznikají nové příběhy rozvíjející životní příběhy oblíbených hrdinů.

Ani já, jakožto obrovský fanda Star Wars, si nedokážu udržet přehled o tom, kolik knih už bylo o osudech Jediů napsáno, kolik her vzniklo a jestli vůbec ještě existuje nějaká věc, na které by se neobjevilo slavné „stárworsácké“  logo. Ale kdykoliv něco objevím, musím to mít. Nejsem sice až tak praštěná, abych se oblékala pravidelně do kostýmů, ale je pravda, že literatura s tematikou Hvězdných válek mi zabírá v knihovně několik polic a v šatníku bych taky nějaká ta trička s Yodou a spol. objevila. A ano, letos si píšu při sčítání lidu do formuláře „náboženství: Jedi“:)

Takže máte zhruba představu, jak na tom jsem. Není tedy divu, že jsem musela mít i tento komiksový Omnibus (a další budou následovat!). Nakladatelství BB Art udělalo velmi chytrý krok, když začalo vydávat Dark Horse Comics, tedy konkrétně Omnibusy. A cože si pod tím slovem představit? Přece hezky ilustrovaný, kvalitně zpracovaný komiks na křídovém papíře a v pevné vazbě. Už nějaký čas se na pultech vyhřívají Vetřelci, Predátor, Maska, před nedávnem vyšlý Indiana Jones, chystá se Omnibus s devíti příběhy o Bobba Fettovi a je jen otázka času, kdy se k nám dostane i Buffy, přemožitelka upírů.

Kniha Star Wars – Stíny Impéria je první komiksový Omnibus s tematikou Star Wars, který u BB Art vychází. V Americe je již jedenáctou knihou a zdaleka ne poslední.  Ale žádný strach, knihy na sebe přímo nenavazují, v každém je obvykle několik samostatných příběhů, které zapadají do různých časových období filmů – např. mezi jednotlivé epizody, předchází jim anebo na ně naopak navazují. A proč vychází zrovna tato, v pořadí až jedenáctá kniha? Je na ní cosi výjimečného – je to multimediální kniha, tzv. film bez filmu. Má dokonce svůj vlastní soundtrack, řekněte, která další knížka se tím může chlubit? Ale podívejme se konečně i dovnitř…

Ve Stínech Impéria najdeme pouze tři, o to však lepší příběhy. První, Stíny Impéria, vypráví o událostech mezi 5. a 6. epizodou, kdy je Han Solo zamražen v karbonitu a doručován Bobba Fettem na Tattooine do paláce Jabby Hutta. Zatímco Fettovi dělá netradiční dekorace neustálé obtíže a tak se snaží ochránit Sola před ostatními ziskuchtivými lovci odměn, Hanovi přátelé se připravují na jeho záchranu. Mezitím Darth Vaderovo pátrání po Skywalkerovi neustále sabotuje zločinecká organizace Černé slunce vedená princem Xizorem, který by rád viděl Skywalkera mrtvého a sebe na Vaderově místě.

Ve druhém příběhu nazvaném Mara Jade: Císařovou rukou se objevujeme před koncem šesté epizody (Návrat Jediho) v pozici Mary Jade, nájemné vražedkyni, Pravé ruky samotného Císaře (mimochodem, taky vám vrtá hlavou, proč všichni mocní zlouni mají jako pobočníky tak krásné ženy/droidky?:)

Třetí a poslední příběh Stíny Impéria: Evoluce je přímé pokračování Stínů Impéria. Princ Xizor je mrtvý, Černé slunce se rozpadlo. Xizorova bývalá pobočnice, lidská droidka Guri, je naprogramována jako nájemný vrah. Usilovně pátrá po možnosti, jak tento program vymazat a začít žít nový, slušný život. Zatímco se ji snaží najít neteř prince Xizora za účelem znovuoživení Černého slunce, Guri najde muže, jenž jí může pomoci…

Ačkoliv na jednotlivých příbězích pracovali rozliční autoři a kreslíři, komiks je decentně sladěn do jednoho celku. Nepozornému čtenáři tak nakonec může uniknout fakt, že obličeje hrdinů (i antihrdinů) zpracovala různá pera. Pozornější jedinci určitě zaznamenají, že na scénáři pracoval mimojiné samotný Timothy Zahn.

Zkrátka a dobře, Star Wars Omnibus je pro fanoušky skutečnou povinností. A nejen pro ně, rozhodně potěší i bytosti předaleké galaxie neznalé, ač budou trochu omezeny absencí kontextu, do kterého tyto příběhy zapadají. Každopádně je to dobrý start pro poznávání tohoto neskutečně rozmanitého a uchvacujícího prostředí.

Rozhodně musím smeknout před zručností kreslířů, kteří zachytili postavy s přesností jim vlastní, tak, jak si je pamatujeme. Ještě přihodím pár drobných výtek, které mě na komiksu trochu mrzí – a to je právě onen již zmiňovaný křídový papír, který sice vypadá elegantně a je velmi kvalitní, ale strašně jsou na něm vidět otisky prstů (aneb proč si nečíst v latexových rukavicích, že?).  Druhá je o něco internější, a to je, že vás příběhy okamžitě pohltí. Nic ve zlém, ale ve chvíli, kdy kráčí Darth Vader po můstku, skvěle znázorněné v několika okéncích, mi v hlavě začala hrát melodie pro tuto scénu tak typická: Ta ta ta ta-ta-ta, ta-ta-da… Jasně, leze to na mozek. Proto upozorňuji: čtete na vlastní nebezpečí, případnou propukající závislost konzultujte se svým lékařem.

Star Wars – Stíny Impéria (Star Wars – Shadows of the Empire)
Překlad: Vlastimil Šprta
Nakladatelství: BB Art