RECENZE: Petra Neomillnerová, Vlci sudet

Pátý díl série o Tině Salo nás vezme ze zalidněné Prahy na výlet do zasněžených zákoutí Šumavy. Jako bonus nám tento oddechový detektivní příběh poskytne zajímavou sondu do duše upířího zabijáka. Ano, tušíte správně. Tentokrát nám vypravěče nebude dělat Tina, ale její druh Kay.

Zatímco Tina pátrá v Anglii po svém příteli Timotejovi, Kay se v roli slaměného vdovce v Praze nudí a rozjede se do Klatov za svojí dlouholetou (i když, jak Kay velice rád zdůrazňuje, pouze příležitostnou) milenkou. Jaké je ovšem jeho překvapení, když ho místo postelových radovánek čeká pouze mrtvola Saskie s kůlem vraženým hluboko… v hrudi. Aby nemusel nezbedný Kay své souložnici vysvětlovat své milostné avantýry, pustí se do pátrání po vrahovi sám. Společnost mu dělá dlačice Zlata, pracovnice horské služby, ztělesňující vše, co se upírovi k smrti protiví. Bohužel se tento kontakt ukáže jako zcela bezvýznamný. Zatímco se Zlata většinu času klepe nervózně v koutě, případ se začíná komplikovat a Kay se musí nakonec uchýlit k variantě, jenž mu byla už od začátku proti srsti – zavolá na pomoc Tinu.

Tento díl ocení zejména fanoušci Tiny Salo a její „stvořitelky“ Petry Neomillnerové, ačkoliv není určena výhradně pro ně. Vypravování netradičně z pohledu Kaye je příjemným okořeněním celé série, nemuselo by nakonec zůstat jen u jedné knihy. Kupodivu hrdina zvládá i další věci než jen jíst, spát, zabíjet a souložit, ačkoliv i zde je zmíněných aktivit požehnaně. Musím ale říci, že autorce více sedí ženské postavy (i když jsou leckdy drsnější než většina chlapů :) Co se jí vyčíst nedá, je plynulý děj bez hluchých míst, vypracované dialogy, psychika postav a tentokrát i domyšlená hierarchie, kdy už se postavy neplácají přátelsky po ramenou, ale chovají se tak, jak se na pány a jejich poddané patří.

Určitě jste si už u čtvrtého dílu všimli změny nakladatelství. Redakce Brokilonu se opět vytáhla s geniální obálkou, perfektně sladěnou s tématem knihy. Šestý díl s názvem Tanec s carevnou by měl vyjít v listopadu 2011. Abychom nemuseli tak dlouho čekat, v červnu a v srpnu vyjde znovu druhý a třetí díl. Věrní fanoušci už jistě střádají kapesné. A kdo se s Tinou a jejími přáteli dosud nesetkal, zastydí se, měl by rozbít prasátko a vyrazit do knihkupectví.

Neomillnerová, Petra: Vlci sudet
série: Tina Salo 5
žánr: horor