RECENZE: Neil Gaiman a P. Craig Russel, Koralína

Dětská zvědavost je obrovská

Představte si, že je vám deset, jste malá holka a právě jste se s vašimi rodiči přestěhovali do nově zakoupeného domu, který obývají další nájemníci. A jelikož nemáte žádné kamarády a rodiče jsou sice doma, ale kvůli profesi spisovatele, se vám nemohou věnovat, jediným lékem na zahnání nudy se tak stává prozkoumání nového bydla. Zcela fádní zábava, při níž objevíte bojler a spočítáte všechna okna a dveře, se mění v dobrodružství v okamžiku, kdy zjistíte, že právě poslední dveře nikam nevedou. Jenže dětská zvědavost je obrovská a ta Koralínina obzvlášť, takže jí dveře nedají spát.

Svět za tajemnými dveřmi

A jednoho dne, když se opět nudí, si na ně vzpomene a zkusí znova otevřít. Jenže tentokrát nenarazí na stěnu, ale na temnou chodbu vedoucí NĚKAM. Jak už jsem říkal, dětská zvědavost je obrovská, takže se malá hrdinka vydá na průzkum a na druhém konci nenajde žádnou kouzelnou zemi ani poklad v dračí sluji, ale přesně ten samý byt, z něhož právě odešla, a v něm své rodiče, kteří mají ale místo očí přišité knoflíky. Po nějaké době strávené u druhé matky a druhého otce Koralína dochází k názoru, že je to tam lepší, protože na ni mají čas, nemusí jíst žádná odporná jídla jako doteď a navíc si může dělat všechno, co se jí líbí - prostě sen každého dítěte. Takže dostává návrh na trvalý pobyt, k němuž je zapotřebí jedna věc: vyměnit oči za slušivý módní doplněk zpravidla používaný u košilí. A právě v tu chvíli se Koralína probere, vzpomene si na pravou matku a otce a včas vezme do zaječích. Má to ale háček – druhá matka se jí totiž nehodlá vzdát, a jelikož je všeho schopná, pro dosazení cílů, unese její rodiče do druhého bytu. A jelikož není Koralína jen zvědavá, ale i statečná, rozhodne se je zachránit…

Moderní verze Lewisovy Alenky v říši divů

Zhruba tak by se dal jednoduše nastínit příběh komiksu a jeho další líčení by bylo jen zbytečným nošením dříví do lesa. Celé dílo je převedením útlé knihy populárního britského spisovatele Neila Gaimana do grafické podoby a nepřináší prakticky nic nového. Vážně. P. Craig Russel vzal tuhle moderní verzi Lewisovy Alenky v říši divů a udělal z ní komiks, což je čin, na nějž můžeme nahlížet očima dvou různých skupin. Ti první, kteří znají už knižní verzi nazpaměť a Gaimanovu fotku mají vylepenou nad postelí a každý večer se k ní hořečnatě modlí, budou namítat, že něco takového je naprosto zbytečné a že by se měl jít scénárista a ilustrátor v jedné osobě se svým komiksem zahrabat. Jenže, jak jsem zmínil, je tu ještě druhá grupa lidí, jejichž optikou je také nutné se dívat. To jsou hlavně ti, kteří jsou Gaimanem potažmo Koralínou zatím nepolíbení, nebo i ti, kteří místo knih raději louskají komiksy. Gaimanova předloha je zachována na maximum, takže stejně jako fanoušci knihy, nepřijdou o napínavé a až hororové scény, při nichž tuhne krev žilách.

Dobrodružný a hlavně poučný příběh

Pokud budou komiks číst hlavně mladší čtenáři (jimž je primárně určen), dočkají se tak dvou poučení, s nimiž je každý dospělák už dávno seznámen. A sice to, že v životě nemůžou mít všechno, co chtějí, a že rodina je všechno. Hrdinka během příběhu projde určitou cestou, určitým vývojem a je velice snadné se s ní ztotožnit Na začátku máme dočinění s malou holčičkou, která se nudí a vadí jí, že jí rodiče skoro nic nedovolí (např. je nafrněná, když jí matka na místo nových zelených rukavic koupí svetr z druhé ruky), jenž na druhé straně chodby nalezne to, co by chtělo každé dítě: rodiče, kteří jí všechno dovolí a splní to, co jí na očích uvidí. A to přece logicky nejde. Nikdo nemůže mít všechno, co chce, a rodiče musí být především rodiči a až potom kamarádi a za žádných okolností by dítěti neměli dovolit všechno, jinak z nich nevyroste zrovna dvakrát dobrý člověk. Na konci si to pak všechno Koralína uvědomí, takže se ani nebojí jedné věci, která je pro každé dítě v jejím věku velký problém.

Závěr

Koralína je poctivým románem v obrazech, na němž si pošmáknou hlavně Gaimanovi nečtenáři, ale ani mistrovy fandy z něj nebude bolet břicho, protože duch původní knihy je maximálně zachován. Perfektní překlad Jana Kantůrka zaručuje úžasnou jízdu bez jakýchkoliv karambolů. Pokud milujete pohádky s nádechem hororu, Gaimana a komiksy, je pro vás Koralina jako stvořená.

Koralína /Coraline/
Gaiman, Neil; Russel P. Craig

Vydalo: Comics Centrum