RECENZE: Jonathan Strahan (ed.), Nejlepší science fiction a fantasy 2010

Antologiím zahraniční science fiction se u nás v posledních letech moc nedaří, většinou vycházejí romány a ne knihy povídek. Optimisté namítnou, že kdo si kupuje Ikarii (nyní XB-1) nebo Pevnost, svoji dávku krátkých próz dostane tak jako tak, takže si není nač stěžovat. Ovšem každý si určitě tyto nebo jiné časopisy nekupuje, navíc je příjemné mít svoje povídky tak nějak po ruce a na jednom místě, tedy svázané do knižních vydání. Proto některým čtenářům antologie a sbírky povídek na trhu chybějí.

Poslední antologií zahraniční SF byla, pokud se nemýlím, Extrémní science fiction v roce 2009. Rok 2010 žádný podobný počin nepřinesl a roku 2011 kromě Strahanova svazku také žádný nevyšel.  Jistě, v obchodech se objevila úžasná Těžká planeta a dva svazky Síně slávy, jenže tyto knížky přinášejí povídky desítky let staré. Pohled na moderní tvorbu tím pádem trochu chybí.

Bude zajímavé počkat si rok, jestli Laser-books po úvodním svazku, který je předmětem tohoto článku, vydá i pokračování, protože podobné pokusy v minulosti selhaly. Připomněl bych třeba počin nakladatelství Kredit a ABR s řadou To nejlepší ze science fiction (editor Gardner Dozois), kteří zvládli jenom dva díly, a sice v letech 1993 a 1995. Ve stejné grafické úpravě vyšel v Kreditu roku 1993 jeden díl řady To nejlepší z hororu a fantasy (editorky Ellen Datlowová a Terri Windlingová), přičemž na druhý už nedošlo. Se slzou v oku si občas vzpomenu i na řadu Donald Wollheim představuje nejlepší povídky sci-fi, ze které vyšly česky svazky pro roky 1985 až 1990. Šest dílů, představte si to! Vycházely  mezi lety 1992 a 2000.

Teď tedy Jonathan Strahan v Laseru. V jeho antologii našli svoje místo, jak už to tak bývá, autoři známí i méně známí, jsou zde díla čisté SF i fantasy. Je to asi tak půl na půl, fantasy povídek je skutečně hodně. Vlastně mě napadla trochu provokativní myšlenka, jestli tato knížka nebyla sestavena spíš pro ženy než pro muže! Nemám v úmyslu věnovat se úplně všem titulům, zmíním tak či onak jenom ty, které nějak vybočují z řady.

Jako zklamání mi přišlo několik povídek známých autorů. Uvedl bych třeba Coryho Doctorowa a jeho povídku s velmi dlouhým názvem o mobilním telefonu. Ani Pat Cadiganová svým vyprávěním o šestém smyslu hlavní hrdinky nějak nepřesvědčila. Hubitel hmyzu si dává inzerát Bruce Sterlinga je už lepší, ale od spisovatele Sterlingova formátu bych čekal víc. Kromě toho je povídka tak krátká, jenom asi deset stránek, že si člověk moc nepočte. Avšak nejhlouběji ze známých autorů ovšem klesnul James Patrick Kelly, jehož Plus mínus je skutečná slabota, četba tak pro desetileté. Zápletka je jednoduchá až triviální, což by nevadilo, ovšem rozuzlení a pointa jsou tak ubohé, že z toho až mrazí. Něco takového bych v reprezentativním souboru nečekal ani ve snu.  

Zato Geoffrey A. Landis nezklamal! Sultán mraků zaujme, protože je zajímavý, má spád a jasně, i když nenápadně, směřuje odněkud někam. Odehrává se na Venuši a nejsou v něm žádné pseudopsychologické bláboly a rádoby konflikty. Jde o vážné věci a ve hře je mnoho. Zaujalo mě vylíčení společnosti a rodinných struktur Venušanů, ovšem i technická řešení života na nepřívětivé planetě. Jaksi jsem si vybavil, že o Venuši se právě moc nepíše, mimoděk jsem si při té příležitosti vzpomněl na Clarkeovo Setkání s Medůzou.

Očekávání splnil i Neil Gaiman, který je zastoupen povídkou žánru fantasy, vyprávěním tak nějak až tolkienovským, i když bez trpaslíků a elfů. Sledujeme dlouhé putování s cílem ne tak zcela jasným, na jehož konci se dovídáme hrůzné a drsné tajemství. Výborná povídka.

Do žánru fantasy, dokonce akční a bojové, patří i Podělaná práce Joea Abercrombieho. Název je přesný, protože drsní muži z tohoto příběhu skutečně cosi nechutně zpackali. Příběh je jenom čistá akce bez dalších dějových linií nebo motivů, jenom boj a zase boj. Až po dočtení celého svazku jsem si s překvapením - a dokonce úžasem - vybavil, že tento příspěvek je v celé knize jediný, kde se objevuje humor; pravda, dosti drsný a svérázný.

Asi je to otázka subjektivních preferencí, ale skoro všechny - podle mého soudu - nejslabší povídky dané knížky patří k fantasy příběhům. Jsou to takové ty dílem pohádky, dílem SF, dílem ještě cosi jiného, hlavně aby se popsal papír. Skoro všechny jsou dílem autorek-žen. Jsou to příběhy, jakých je plno v české verzi The Magazine of Fantasy & Science Fiction. Soukromě si myslím, že pokud si naši vydavatelé lámou hlavu, proč tento respektovaný časopis u nás už dvakrát skončil, pak tedy právě proto.

Ale zpátky ke kvalitě.

Pro mně neznámý autor Hanno Rejaniemi napsal Žalozpěv za mladého losa, ponuré a temné vyprávění z blízké a velmi neveselé budoucnosti. Tato práce celou knížku uvádí a není to špatná povídka.

Teď už vzhůru k tomu nejlepšímu, co Strahanova antologie obsahuje. Mně zcela neznámá K. J. Parkerová je autorkou povídky Amor vincit omnia, vynikajícího příběhu o souboji mágů. Až nechápu, čím její příběh tak oslovil, protože neobsahuje žádné velké finesy a dost se podobá povídkám třeba Andrzeje Sapkovskiho, které jsme všichni četli před lety. Úžasné!

Dva patrně nejlepší příspěvky se od sebe navzájem liší tak, jak je to jenom možné. Povídku Jediný napsal Robert Reed a je to příběh ze světa románu Dřeň, knihy, která má česky vyjít každým dnem – vychází tak už několik let (pozn. redakce: tak už v únoru: viz třeba Daemon.cz). Na šedesáti stránkách se rozvíjí příběh jisté entity, snad živé bytosti, snad stroje, ve vzdálené budoucnosti, v cizím, nepřátelském a dalekém kosmickém prostoru. Nic víc tu není, jenom kosmická loď a její obyvatelé. Na Reedův román se od této chvíle těším ještě víc. Jistě nezklame.

Na závěr jsem si nechal Panenský let Bellerophona (správně česky asi spíš Bellerofonta) Elisabeth Handové. Nevím, jestli právě tato povídka je skutečně nejlepší z celé knihy, nechci dělat přesné pořadí nebo žebříček s počtem bodů, knížka přece není soutěž. Zanechala ve mně silný dojem, což je zvláštní tím spíš, že skoro ani není fantastická. Je to příběh ze současnosti s jediným fantastickým momentem či motivem, čteme vyprávění o lidech a jenom tak trochu o technice. Sice v něm jde o jedno zvláštní technické zařízení, ale lidé nejsou nijak upozaděni.

Na některé tituly svazku se logicky nedostalo, ale doufám, že všechny dobré či lepší jsem zmínil. Kdo ze čtenářů jednoznačně preferuje fantasy, patrně by měl na jednotlivé položky antologie mírně jiný názor. Přestože jsem některé autory a jejich dílka poněkud zepsul, celkově hodnotím knihu jako zdařilou a nelituji, že jsem si ji koupil. Stejně tak prohlašuji, že si koupím i její další pokračování, pokud česky vyjdou.

Nejlepší science fiction a fantasy 2010 /The Best Science Fiction & Fantasy of the Year 5/
Strahan, Jonathan (ed.)

Nakladatel: Laser-books
Překlad: Pavel Bakič, Aleš Heinz, Petr Kotrle, Olga Machačová, Karel Makovský, Eva Müllerová, Daniela Orlando, Tadeáš Pelech, Ľudovít Plata, Richard Podaný, Vojtěch Schubert, Martin Tilcer, Roman Tilcer, Milan Žáček
Obálka: Bob Eggleton
Redakce: Tomáš Jirkovský, Martin Šust, Helena Šebestová
Rok vydání: 2011
Počet stran: 608
Rozměr: 130 x 200
Provedení­: paperback
Cena: 459 Kč

Obsah:

  • Jonathan Strahan: Úvod (Introduction)
  • Hannu Rajaniemi: Žalozpěv za mladého losa (Elegy for a Young Elk)
  • Neil Gaiman: Pravda je jeskyně v černých horách (The Truth is a Cave in the Black Mountains)
  • Sandra McDonaldová: Sedm umělých sexy kovbojů (Seven Sexy Cowboy Robots)
  • Sarah Rees Brennanová: Špión, který nikdy nevyroste (The Spy Who Never Grew Up)
  • Holly Blacková: Aarne-Thompsonova klasifikační revue (The Aarne-Thompson Classification Revue)
  • Damien Broderick: Pod Venušinými měsíci (Under the Moons of Venus)
  • Joe Abercrombie: Podělaná práce (The Fool Jobs)
  • Robert Reed: Jediný (Alone)
  • Kij Johnsonová: Jména vody (Names for Water)
  • Theodora Gossová: Krásenky (Fair Ladies)
  • James P. Kelly: Plus mínus (Plus or Minus)
  • Ellen Kushnerová: Ten s noži (The Man With the Knives)
  • Cory Doctorow: Dodgersové a dobrodružné promítání na Leicester Square (The Jammie Dodgers and the Adventure of the Leicester Square Screening)
  • Elizabeth Handová: Panenský let McCauleyho Bellerophona (The Maiden Flight of McAuley’s Bellerophon)
  • Margo Lanaganová: Zázračná Aquilina (The Miracle Aquilina)
  • Pat Cadiganová: Chuť noci (The Taste of Night)
  • Bruce Sterling: Hubitel hmyzu si dává inzerát (The Exterminator’s Want-Ad)
  • Christopher Barzak: Mapa sedmnácti (Map of Seventeen)
  • Maureen McHughová: Naturalista (The Naturalist)
  • Sara Gengeová: Otcovy hříchy (Sins of the Father)
  • Geoffrey A. Landis: Sultán mraků (The Sultan of the Clouds)
  • John Kessel: Iterace (Iteration)
  • Diana Peterfreundová: Jak pečovat o mládě vraždícího jednorožce (The Care and Feeding of Your Baby Killer Unicorn)
  • Lavie Tidhar: Noční vlak (The Night Train)
  • Ian Tregillis: Zátiší [Šedesátková pohádka] (Still Life [A Sexagesimal Fairy Tale])
  • K.J. Parkerová: Amor Vincit Omnia (Amor Vincit Omnia)
  • Peter Watts: Věci (The Things)
  • Genevieve Valentineová: Výroční bál pánů ze Společnosti zepelínských strojníků (The Zeppelin Conductors’ Society Annual Gentlemen’s Ball)
  • Rachel Swirskyová: Paní, která rozsypala rudé květy pod královniným oknem (The Lady Who Plucked Red Flowers Beneath the Queen’s Window)

Komentáře

Namietka ctihodnost: v 2010 vysla New Space Opera 2. Ale inak suhlas so vsetkym napisanym v uvode (knihu mam, este som necital). Viac antologii by potesilo :)

Námitka se přijímá, nechápu, jak jsem na tuhle knížku mohl zapomenout! Mám ji a líbila se mi. M.K.

Plus or minus jsem zatím nečetl, takže nemohu říci, zda bych se s vaším hodnocením shodoval či nikoliv. ovšem vzhledem k tomu, že povídka obdržela nominace na Huga a Nebulu, tak by na ní alespoň něco dobrého či zajímavého mělo být. Jinak by mne ale zajímalo, jakým způsobem Strahan antologii sestavuje (zda primárně dle svých preferencí nebo dle nějakých kritérií?), protože mne tedy jeho výběr povídek příliš neuchvátil.

... spíše obávám, protože v těchto reprezentativních výběrech narazím často na mišmaš věcí, které se mi líbit nebudou (po letech možná ano) a to nemluvím o literární kvalitě. Raději upřednostňuji tématické výběry, kde zhruba vím, do čeho půjdu. Bohužel asi to bude tak, že se náklad těžko prodá (viz třeba i zmiňovaný F&SF).

Přidat komentář