Žena. Slovo, které hýbe světem. Přinejmenším tím mužským. Jen těch podob, které žena má! Žena v množném čísle, žena za pultem, žena osudová (tedy femme fatale), žena tajemná, žena profesionální (jak ví nejlépe Páral). A těch knih, co bylo napsáno! Schválně si zadejte do vyhledávače knihovny slova „žena se“. Vyplivne to knihy jako Žena se závojem, Žena se nikdy nevzdává, Žena se špatnou pověstí a v neposlední řadě i Žena se nedá loupat jako banán. No, a pak je tu Žena se lvem.

Výlučně ženská antologie povídek z žánru fantasy je vzácný jev, obzvlášť pokud zahrnuje pouze česko-slovenské spisovatelky. Pole fantasy literatury je zkrátka spojováno spíše s muži. Přesto je to pozoruhodné, protože ženy měly odjakživa k nadpřirozenu a fantastice blíže než jejich drahé protějšky. Mnohá náboženství i kultury v sobě nesou pohled na ženu jako na osobu přirozeně inklinující k empatii a schopnostem nahlédnout za oponu věčnosti. Podívejme se, nakolik se autorkám podařilo stát se důstojnými protivníky mužům na poli genderového souboje.

 

Doba plyne a jak mladá generace čtenářů young adult odrůstá svým prvním písmenkovým střevíčkům, plynule přechází na tlustospisy G. R. R. Martina a dalších zvučných jmen zejména z oblasti anglicky psané fantasy. Čeští autoři se v jejich očích těší pověsti ušmudlaných Popolušek odsouzených k věčnému přebírání luštěnin a konverzaci s opeřenci pochybné pověsti. Teď však přichází kmotřička víla, otvírá šperkovnici… a namísto tří oříšků se ukazují Klenoty české fantasy.

 

Tajemství. Smrt. Zkáza. Zmizení. Postapokalyptika. Detektivka. Sborník Zpěv kovových velryb, který sestavil Vlado Ríša, přináší různorodou směsici povídek. Každý z devíti příběhů čtenáři nabídne něco jiného a zavede ho do rozličných světů, všechny však pojí městská fantastika.

Co mají společného hlavy nabodané na kůlech, hrobníci z albirejského hřbitova, troll ve službách královny Viktorie nebo děvčátko, jehož život ohrožuje jihoamerický drogový kartel? Hrdinství i zbabělost, odvaha, čest, šílenství a hrůzy válek.

Každý upír či vlkolak by vám povedal, že byť hororovou postavou je v súčasnosti veľmi ťažké. Príšera si ani nemôže zuby vyceriť, pretože v okamihu po nej vybehne armáda puberťáčok s vyrážkami a našpúlenými perami. Editor Stephen Jones si uvedomuje, že náš milovaný žáner speje k hororovému koncu, a tak ho napadlo stvoriť modernú Knihu hrôzy. Táto zbierka poviedok nie je len záchranou oblúd pred úradmi práce či prostriedkom na prevenciu vzniku depresií u kožomeňcov, ale hlavne snahou o zaradenie spiatočky žánru smerom k jeho hnijúcim a smradľavým koreňom.

Posuzovat ročenku povídek není sranda. Tedy, nepochopte mne špatně, zábava to samozřejmě byla, neboť Jonathan Strahan rozhodně editorský talent má a vypadá to, že za mořem a za kanálem roku 2011 rozhodně neúrodou v oblasti F/SF povídek netrpěli. Jenže dívat se na knihu jako celek, když z principu vznikla každá část zcela samostatně, může být přinejmenším zavádějící podobně jako hledání budoucnosti v kávové sedlině. Proto nastává čas pro použití ultimátní recenzentské praktiky kombinující poznatky nejmodernější psychologie a nejčernějšího voodoo. Dámy a pánové, přichází co-mi-tak-uvízlo-v-paměti.

Anonym

Gotrek a Felix: neopěvovaní hrdinové Říše, nebo jen obyčejní zloději zabijáci? Pravda je možná někde uprostřed a záleží na tom, koho se zeptáte… Na stránkách této knihy naleznete nevypovězené příběhy dvojice dobrodruhů, včetně těch, které by raději udrželi v tajnosti.

Stránky

Sarden - internetový magazín o sci-fi a fantastice  /  šéfredaktor:  Martin Stručovský  /  zástupkyně šéfredaktora: Monika Dvořáková  / webmaster: Petr Šimčík / ISSN: 1805-2711