Pokud jste to čirou náhodou nestihli před koncem roku zaregistrovat, vězte, že na světě je již druhá antologie Ve stínu... v režii editorů Leoše Kyši a Borise Hokra. Nakladatelství Epocha vydalo další povídkový špalek, tentokrát na téma Ve stínu apokalypsy.
Žena je jako labuť. Krásná, a přece plná protikladů. Navenek mírná, uvnitř divoká. Zdánlivě křehká, ale ve skutečnosti oplývá neuvěřitelnou vnitřní silou. Umí roztáhnout křídla i pokorně sklopit hlavu. A když jde do tuhého, zvládne i nepříjemně zobáknout.
O tom, že se v každé ženě skrývá dračice, není pochyb. Divoká, nespoutaná, živelná, schopná darovat první jiskry života, ale i zažehnout plamen, který spálí vše, co jí přijde do cesty. A když se tento dračí potenciál přetaví do podoby třinácti povídek, jejichž hrdinky (a sem tam i hrdinové) se nedají jen tak spoutat obecným očekáváním a tradicemi, je dobré mít při čtení po ruce džbán vody pro případ, že by došlo k náhodnému samovznícení.
Už při prvním zběžném pohledu na seznam autorů, kteří se na Darebácích podíleli, se každému fanouškovi fantasy / sci-fi literatury musí oči zablesknout dychtivostí. Dostat tolik dobrot najednou (přesně 21), a ještě k tomu na jednom místě, to se nestává moc často.
Žena. Slovo, které hýbe světem. Přinejmenším tím mužským. Jen těch podob, které žena má! Žena v množném čísle, žena za pultem, žena osudová (tedy femme fatale), žena tajemná, žena profesionální (jak ví nejlépe Páral). A těch knih, co bylo napsáno! Schválně si zadejte do vyhledávače knihovny slova „žena se“. Vyplivne to knihy jako Žena se závojem, Žena se nikdy nevzdává, Žena se špatnou pověstí a v neposlední řadě i Žena se nedá loupat jako banán. No, a pak je tu Žena se lvem.
Výlučně ženská antologie povídek z žánru fantasy je vzácný jev, obzvlášť pokud zahrnuje pouze česko-slovenské spisovatelky. Pole fantasy literatury je zkrátka spojováno spíše s muži. Přesto je to pozoruhodné, protože ženy měly odjakživa k nadpřirozenu a fantastice blíže než jejich drahé protějšky. Mnohá náboženství i kultury v sobě nesou pohled na ženu jako na osobu přirozeně inklinující k empatii a schopnostem nahlédnout za oponu věčnosti. Podívejme se, nakolik se autorkám podařilo stát se důstojnými protivníky mužům na poli genderového souboje.
V českých žánrových antologiích lze najít celou paletu témat. Od historické fantasy až třeba po steampunk. Pokud tu ale něco chybělo, je to téma apokalypsy a právě to, nabízí antologie Čas šelmy.
Doba plyne a jak mladá generace čtenářů young adult odrůstá svým prvním písmenkovým střevíčkům, plynule přechází na tlustospisy G. R. R. Martina a dalších zvučných jmen zejména z oblasti anglicky psané fantasy. Čeští autoři se v jejich očích těší pověsti ušmudlaných Popolušek odsouzených k věčnému přebírání luštěnin a konverzaci s opeřenci pochybné pověsti. Teď však přichází kmotřička víla, otvírá šperkovnici… a namísto tří oříšků se ukazují Klenoty české fantasy.
Tajemství. Smrt. Zkáza. Zmizení. Postapokalyptika. Detektivka. Sborník Zpěv kovových velryb, který sestavil Vlado Ríša, přináší různorodou směsici povídek. Každý z devíti příběhů čtenáři nabídne něco jiného a zavede ho do rozličných světů, všechny však pojí městská fantastika.
Vydavateľstvo Artis Omnis pokračuje vo vydávaní žánrových zbierok. Kým predošlé súbory mali na starosti ostrieľaní harcovníci, ten aktuálny zostavil mladý zjav Mark E. Pocha. Aj vďaka tomu je kniha príjemne drzá.
Co mají společného hlavy nabodané na kůlech, hrobníci z albirejského hřbitova, troll ve službách královny Viktorie nebo děvčátko, jehož život ohrožuje jihoamerický drogový kartel? Hrdinství i zbabělost, odvaha, čest, šílenství a hrůzy válek.
Komentovaný výbor V mistrově stínu sestavil známý autor bestsellerů a někdejší předseda Mystery Writers of America Michael Connelly (nar. 1956). Pro někoho překvapivě je mezi přispěvateli knihy V mistrově stínu skoro celá polovina žen, přesně devět autorů z devatenácti.
Každý upír či vlkolak by vám povedal, že byť hororovou postavou je v súčasnosti veľmi ťažké. Príšera si ani nemôže zuby vyceriť, pretože v okamihu po nej vybehne armáda puberťáčok s vyrážkami a našpúlenými perami. Editor Stephen Jones si uvedomuje, že náš milovaný žáner speje k hororovému koncu, a tak ho napadlo stvoriť modernú Knihu hrôzy. Táto zbierka poviedok nie je len záchranou oblúd pred úradmi práce či prostriedkom na prevenciu vzniku depresií u kožomeňcov, ale hlavne snahou o zaradenie spiatočky žánru smerom k jeho hnijúcim a smradľavým koreňom.
K restaurování autíček mě, přiznám se, dovedl můj sobecký cíl - zrestaurovat si autíčka mého dětství, zničená jak ode mě, tak od potomků. On když angličák prochází rukama třech dětí po dobu třiceti let, tak je to na něm setsakra znát.