RECENZE: Natalja Ščerba, Časogram

Článek od: Karolína Poláčková - 05.02.2019

S již pátým přírůstkem do série plné hrátek s časem se Natalja Ščerba pomalu přibližuje k velkému finále. To znamená rostoucí napětí, rostoucí oběti a zvraty, které mladým hrdinům těsně před koncem ještě pěkně zamíchají kartami.

Vasilisiny čtrnácté narozeniny se pomalu blíží, a ačkoli je ráda, že je tentokrát bude moci oslavit s přáteli, má teď jiné, mnohem větší starosti. Její otec, Severin Ohnivý, prakticky vyhlásil válku nejmocnějšímu z duchů Astragorovi, když ho zradil a ukryl u sebe jeho žáka Feše, Vasilisina nejlepšího kamaráda. Všechny mladé klíčníky a členy Řádu přátelství čeká mnoho zkoušek – zatímco se snaží rozluštit tajemství zrezivělé střely, kterou našli ve starobylém Rozeklaném zámku, a kterou se sám Astragor snažil tak urputně najít, celá Eflara očekává začátek konfliktu s Ostalskými duchy. Vasilisa se stává žákyní stavitele Mirákla, přítele jejího otce, a učí se ovládat svůj výjimečný a mocný dar, časový flér. Tajemství minulosti pomalu vyplouvají na povrch, aby ovlivnila přítomnost i budoucnost, a bude potřeba toho ještě hodně obětovat, aby se podařilo Astragora zastavit…

Ačkoli by se po konci čtvrtého dílu mohlo zdát, že příběh už kluše cílovou rovinkou přímo k velkolepému finále, není tomu tak. Před závěrečným zúčtováním si pro čtenáře Ščerba nachystala ještě mnohé časodějné záhady a kostlivce v kdečí skříni, kteří se hlásí o slovo. Mnohé z motivů a záhad příběhu nám tak vysvětlila a nutno říct, že tentokrát se žádných zvratů opravdu nebála. V předešlých dílech bylo znát, že se atmosféra postupně stává temnější, a Časogram není výjimkou. I dětské postavy už znatelně povyrostly, a to hlavně co se jejich chování a uvažování týče.

Neduh téměř všech předchozích dílů, tedy velmi uspěchané finále shrnuté v řádu stran, se v Časogramu k mé radosti neopakuje. Tentokrát kniha vrcholí v několika kapitolách přirozeným sledem událostí, ke kterým hrdiny děj dovedl přirozeným vývojem, a nebyly s velkou parádou očekávány už od začátku (jako třeba různé výpravy v minulých knihách). Časodějové tak už nepřipomínají jen rámec vyplněný malými epizodami a to je z mého pohledu rozhodně změna k lepšímu. Samozřejmě nám v magickém světě přibyly opět nové reálie a triky, ale další postavy už do mixu autorka nepřidává, naopak začíná příběh těch stávajících pomalu zaobalovat. V některých případech definitivně.

Pokud se čtenář pročetl sérií až k pátému dílu, rozhodně nemá cenu přestávat. Časodějové si stále drží laťku nasazenou prvním dílem, troufám si dokonce říct, že se série postupně zlepšuje. Postupně také nabírá temnější tón a větší komplikovanost děje – to vše ale samozřejmě v rámci čtiva pro mladší čtenáře, kteří jsou cílovou skupinou. Co jsem však již zmiňovala u předchozích dílů, zde zmíním znovu – ani dospělí toužící po odpočinkovém výletu se v knize nezklamou.

Natalja Ščerba – Časogram (Časodějové, 5. díl)
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 400, vázaná