Nový titul z vydavatelství OneHotBook: Praha Noir

Článek od: Redakce - 17.03.2017

14 povídek předních českých spisovatelů v podání 14 výtečných herců

kolektiv autorů: Praha NOIR

sestavil: Pavel Mandys

vydává: OneHotBook celkový čas: 8 hodin 54 minut

kolektiv autorů: Praha NOIR

sestavil: Pavel Mandys

vydává: OneHotBook celkový čas: 8 hodin 54 minut

 

Povídková sbírka PRAHA NOIR, jíž sestavil Pavel Mandys a která nejenže vyšla česky v nakladatelství Paseka, ale v anglickém překladu ji do své mezinárodní prestižní řady Noir zařadilo rovněž newyorské nakladatelství Akashic Books, se výborně hodí nejen k četbě, nýbrž i k poslechu za potemnělých večerů. Krimi příběhy nejoblíbenějších českých autorů proto vyšly jako audiokniha v podání čtrnácti herců. „Chtěli jsme, aby tento literárně zajímavý a velkolepý projekt zazněl stejně jedinečně i v uších posluchačů audioknih. Každá z povídek nese jasný rukopis svého autora, má svůj originální esprit, který na vás bude skrze vybrané narátory charakteristickým způsobem promlouvat. Obsazovali jsme čtrnáct hereckých osobností, které by konkrétnímu vyprávění dodali punc výjimečnosti a posunuli atmosféru o dalších pár kroků mimo světla pouličních lamp. Protože adekvátnímu castingu přikládáme velkou váhu, dlouho jsme v celé redakci vymýšleli a kombinovali povídky s hlasy interpretů. Každý z nich pak vyprávění obohatil svým hereckým projevem a dodal mu na osobitosti i naléhavosti,“ uvedl Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook. A doplnil: „Povídky jsou navíc pro audio báječným formátem. Na rozdíl od delší audioknihy, kterou si je nutné dávkovat na pokračování, stihnete během pár desítek minut poslechnout celý příběh.“ Každou povídku navíc režíruje jeden ze čtyř kmenových režisérů vydavatelství, kteří si mezi sebou jednotlivé texty rozdělili tak, aby právě svým tvůrčím přístupem co nejlépe podtrhli a vystihli jejich atmosféru, ladění a vypravěčský tón.

Kolik tváří mají pražské zločiny, záhady a tajemství? Čtrnáct českých autorů přijalo výzvu nabídnout na tuto otázku odpověď a navázat tak na bohatou tradici kriminálních a tajemných příběhů s pražskými náměty - čtrnáct herců přijalo hozenou rukavici a vypráví jejich povídky s detektivní či mysteriózní zápletkou tak, že budete špicovat uši. S Milošem Urbanem a Hynkem Čermákem se vydáme na Karlův most, s Michaelou Klevisovou a Janem Vondráčkem na žižkovské nákladové nádraží, v akčním příběhu Štěpána Kopřivy navštívíme Hostivař, kde čeká Viktor Dvořák, Martin Goffa s Davidem Novotným zase zamířili na Vyšehrad. Petr Stančík a Lukáš Hlavica nahlíží do tajemného světa někdejšího Židovského Města, Petra Soukupová líčí v podání Pavly Beretové nevysvětlitelné zmizení ve Stromovce, Kateřina Tučková zkoumá s Hanou Maciuchovou temnou minulost starého domu na vltavském nábřeží…

Soubor audio povídek tak mapuje různá místa Prahy, v kterých se jednotlivé příběhy odehrávají. Ta byla často něčím blízká také jejich interpretům. „V povídce Amatéři se mi líbilo, jak Štěpán Kopřiva dokázal na malé ploše, v pár odstavcích nastínit výstižný mini exkurz do atmosféry i historie Hostivaře. V místních ateliérech jsem navíc vloni natáčel seriál Drazí sousedé. Po cestě z města na plac ve mně vzbuzovala úplně stejné pocity. Ty zarostlé neudržované plochy, bývalé dílny a různé objekty působí trochu smutným dojmem. O to víc mě těší, že se opravila nebo spíš nově postavila železniční zastávka Praha-Hostivař! Kousek od ní jsem málem bydlel,“ líčí Viktor Dvořák. A doplňuje: „Povídka mě ale bavila i rytmem vyprávění a způsobem, jak si mě autor hezky vedl přesně tam, kde mě chtěl mít, takže mě dost překvapil nečekaným zvratem. Bál jsem se, jak dopadne zamilovaný hrdina, že ho ta láska bude bolet. A ona bolela.“

S prostředím „své“ povídky má zkušenost i Jan Vlasák. „Napínavá povídka Všechny starý převleky má trochu děsivý konec a z Grébovky, kde se odehrává, mám i zážitek, který dnes už zní vtipně, ale tehdy jsem byl uondaný, neřkuli otrávený. Před pár roky jsem tam absolvoval dlouhé pochodování po parku s fotografkou, která mi chtěla udělat portrét. Trvalo asi dvě hodiny, než se podařilo najít ten správný prostor a nakonec jsme skončili v horní části parku v umělé jeskyni, kde se jí zdálo, že průhledy skrze kameny vše zajímavě zdeformují. Další hodinu jsem se snažil vyhovět jí a všelijak se kroutil a prohýbal, abych se vešel do těch mrňavých průlezů,“ vzpomíná interpret.

Jiná, pro změnu více ironická povídka Ireny Hejdové zase Martině Hudečkové připomněla její pozitivní vnímání míst posledního odpočinku. „Jako malou mě moje babička vodila na jihočeský hřbitůvek v Popelíně, takže spíš než se strachem a smrtí mám to místo spojené s tichem, klidem a spoustou květin. V jistém černohumorném duchu té povídky by se tedy dalo říci, že jsem těm nebožtíkům takové pěkné prostředí skoro až záviděla. Hezké vzpomínky mám i přímo na Olšanské hřbitovy, nedaleko kterých bydlela moje kamarádka, která měla ke hřbitovům podobně kladný vztah jako já a když propadla smutku, chodily jsme tam probírat její trable, takže je mám důkladně prochozené. Zdá se mi, že právě na hřbitově jako bychom odkládali své společenské masky. Že hřbitov je místo bez křeče,“ přemítá narátorka.

Dabér a herec Alexej Pyško se chopil zase drsné prózy Jiřího W. Procházky, která ho přiměla si zavzpomínat: „K prostředí ‘světských’ na Matějské pouti mám vztah dosti blízký. Na vysoké škole jsem si u těchto lidí, přímo na tomto místě, přivydělával prodejem vstupenek. Takže to na mě po delší době opět dýchlo. Je to totiž napsáno velmi přesvědčivě…“

Nahrávku doprovází původní hudba, jejíž rozverná ústřední melodie si frajersky pohvizduje v sympatickém klávesovém rejstříku. Mezi tóny se v bezchybném a určujícím rytmu proplétají a štrádují jiskřivé akordy spinetu. Silné téma variuje v mnoha odstínech různých nástrojů i v dalších předělech. S nostalgickou připomínkou na hříšné lidi města pražského zazní v durové tónině světácký akordeon. Na jiném místě se objevuje znovu, ale ve zcela jiné poloze, krákorajíce drsným tónem mollovou pohřební náladu. Naopak tíživé, nepříjemné plochy temných odstínů syntezátoru, které v neklidné symbióze souzní s klasickými nástroji, přibližují uším 21. století. V pozadí soundtracku zazní i Praha zvonivá, zlobivá, zevlující, zlověstná a zasmušilá, již po několik staletí odbíjející každou ztracenou hodinu.

Audiokniha vyšla jako mp3 ke stažení prostřednictvím digitálních distribucí za 299 Kč i jako CD mp3 za 349 Kč. Pouze na portálu Audiolibrix však mohou členové předplatitelského klubu koupit audioknihu jen za 199 Kč.

UKÁZKY Z AUDIOKNIHY si můžete poslechnout >>ZDE a >> ZDE. Na každém z odkazů najdete 7 ukázek z jednotlivých povídek, takže si budete moci poslechnout úryvky ze všech 14 příběhů.

Přidejte se na OneHotBook Facebook, abyste nepropásli soutěže o pozoruhodné ceny ani novinky ze světa audioknih, literatury a čtení!

 

* Kateřina Tučková: Život a dílo baronky Mautnicové - čte Hana Maciuchová
* Miloš Urban: Mizení na mostě - čte Hynek Čermák
* Michaela Klevisová: Lepší život - čte Jan Vondráček
* Ondřej Neff: Opukový kruh - čte Martin Myšička
* Markéta Pilátová: Všechny starý převleky - čte Jan Vlasák
* Petr Šabach: Večer tříkrálový aneb cokoli chcete - čte Jaromír Dulava
* Martin Goffa: Tři mušketýři - čte David Novotný
* Jiří W. Procházka: Mrtvá holka z čerťáku - čte Alexej Pyško
* Michal Sýkora: Percy Thrillington - čte Petr Stach
* Irena Hejdová: Olda č. 3 - čte Martina Hudečková
* Štěpán Kopřiva: Amatéři - čte Viktor Dvořák
* Petra Soukupová: Další nejhorší den - čte Pavla Beretová
* Petr Stančík: Kabinet sedmi probodnutých knih - čte Lukáš Hlavica
* Chaim Cigan: Zázračný amulet - čte Jan Dolanský

Přidat komentář

Sarden - internetový magazín o sci-fi a fantastice  /  šéfredaktor:  Martin Stručovský  /  zástupkyně šéfredaktora: Monika Dvořáková  / webmaster: Petr Šimčík / ISSN: 1805-2711